EGR to układ recyklingu spalin, którego zadaniem jest wyprowadzenie części spalin do układu dolotowego, w celu dopalenia węglowodorów i zmniejszenia tlenków azotu. Przekłada się to jednak na zawór EGR, który w końcowym stanie jest zapchany i uszkodzony.
Po usunięciu EGR: ✅ Silnik pracuje czyściej — bez wprowadzania spalin do układu dolotowego.
✅ Dolot i kolektor nie zapychają się sadzą i nagarem.
✅ Znika problem z zacinającym się zaworem EGR, który potrafi powodować tryb awaryjny lub nierówną pracę silnika.
✅ Możliwy minimalny wzrost mocy (2-5%) i poprawa reakcji na gaz.
✅ Zmniejszenie zużycia paliwa o 0,3-0,7 l/100 km (w niektórych przypadkach).
Ważne: Trzeba też wyłączyć EGR w sterowniku (ECU), żeby nie wywalało błędów i nie włączało trybu awaryjnego.
Najczęściej wtedy, gdy:
Zawór EGR zacina się lub jest uszkodzony (koszt nowego bywa wysoki — od 400 do 2500 zł w zależności od auta).
Silnik pracuje nierówno na biegu jałowym, dusi się przy przyspieszaniu.
Pojawia się check engine i błędy związane z EGR.
Dolot i kolektor dolotowy są zapchane nagarem.
Auto jeździ głównie po mieście i nie ma jak się „przedmuchać”.
Przy okazji usuwania DPF (często robi się to razem).