dPF OFF

Usuwanie filtra DPF

DPF (Diesel Particulate Filter) to filtr cząstek stałych montowany w samochodach z silnikami diesla.
Jego zadaniem jest wyłapywanie sadzy i cząstek stałych z gazów spalinowych zanim wydostaną się na zewnątrz przez układ wydechowy.

📌 Wady i zalety usunięcia DPF

Zalety posiadania DPF:

  • Redukuje emisję szkodliwych cząstek stałych do atmosfery.

  • Pomaga spełnić normy emisji spalin (Euro 4, 5, 6).

Wady DPF:

  • Zatyka się przy jeździe na krótkich dystansach.

  • Wymaga kosztownego serwisu lub wymiany.

  • Potrafi ograniczać osiągi auta przy dużym zapchaniu.

📌 Dlaczego niektórzy usuwają DPF?

W teorii — nie powinno się tego robić, bo:

  • To nielegalne w większości krajów UE, w tym w Polsce.

  • Auto bez DPF nie powinno przejść badania technicznego.

Natomiast w praktyce kierowcy decydują się na usunięcie DPF-a, bo:
✅ Auto lepiej oddycha, ma więcej mocy.
✅ Nie ma problemów z zapychaniem się filtra i trybem awaryjnym.
✅ Spada zużycie paliwa (minimalnie — zwykle 0,5-1 l/100 km).
✅ Nie trzeba regenerować filtra za kilkaset czy kilka tysięcy złotych.

📌 Jak wygląda usuwanie DPF?

Proces usunięcia DPF dzieli się na 2 etapy:

1️⃣ Usunięcie mechaniczne

  • Wyjęcie wkładu DPF z obudowy filtra lub zamontowanie przelotowej rury w jego miejsce.

  • Obudowa często zostaje na miejscu, żeby wizualnie wyglądało jak fabrycznie.

2️⃣ Modyfikacja oprogramowania (ECU)

  • Wyłączenie funkcji DPF w komputerze sterującym silnikiem.

  • Usunięcie procedur regeneracji, komunikatów o błędach i check engine.

  • Często przy okazji robi się chiptuning (podniesienie mocy i momentu obrotowego).