DPF (Diesel Particulate Filter) to filtr cząstek stałych montowany w samochodach z silnikami diesla.
Jego zadaniem jest wyłapywanie sadzy i cząstek stałych z gazów spalinowych zanim wydostaną się na zewnątrz przez układ wydechowy.
✅ Zalety posiadania DPF:
Redukuje emisję szkodliwych cząstek stałych do atmosfery.
Pomaga spełnić normy emisji spalin (Euro 4, 5, 6).
❌ Wady DPF:
Zatyka się przy jeździe na krótkich dystansach.
Wymaga kosztownego serwisu lub wymiany.
Potrafi ograniczać osiągi auta przy dużym zapchaniu.
W teorii — nie powinno się tego robić, bo:
To nielegalne w większości krajów UE, w tym w Polsce.
Auto bez DPF nie powinno przejść badania technicznego.
Natomiast w praktyce kierowcy decydują się na usunięcie DPF-a, bo:
✅ Auto lepiej oddycha, ma więcej mocy.
✅ Nie ma problemów z zapychaniem się filtra i trybem awaryjnym.
✅ Spada zużycie paliwa (minimalnie — zwykle 0,5-1 l/100 km).
✅ Nie trzeba regenerować filtra za kilkaset czy kilka tysięcy złotych.
Proces usunięcia DPF dzieli się na 2 etapy:
Wyjęcie wkładu DPF z obudowy filtra lub zamontowanie przelotowej rury w jego miejsce.
Obudowa często zostaje na miejscu, żeby wizualnie wyglądało jak fabrycznie.
Wyłączenie funkcji DPF w komputerze sterującym silnikiem.
Usunięcie procedur regeneracji, komunikatów o błędach i check engine.
Często przy okazji robi się chiptuning (podniesienie mocy i momentu obrotowego).